تبلیغات
بحران در خانواده و بحران زدایی - بحران دوران بلوغ چیست و چگونه بر آن پیروز شویم ؟
سه شنبه 5 آذر 1387

بحران دوران بلوغ چیست و چگونه بر آن پیروز شویم ؟

• نوع مطلب: بحران و نوجوان- جوان ،
•نوشته: nurse

برای نوجوان دوره نوجوانی بعنوان مرحله ای از زندگی ، پدیده ای نوظهور است .

همیشه نوجوانی بعنوان دوره ای مستقل در مراحل زندگی انسان مطرح بوده است . گرچه آغاز نوجوانی بطور كامل مشخص نیست ولی عموماً شروع نوجوانی با پدیده بلوغ همزمان و خاتمه آن شروع دوره جوانی است .

دوره ای كه شخصی مسئولیت اعمال خود را می پذیرد .

همان گونه كه نوروز ، روز نو است و خبر از روزهای دل انگیز و اتفاقات جدید دارد و شكوفه های نوروزی با شكوه و زیبایی ظاهر می شوند و به تدریج رشد كرده ، تبدیل به میوه شده ، رسیده و كامل می گردند .

نوجوانی و بلوغ نیز بهار زندگی است .

بهاری كه آغاز تغییر وتحولات جسمی روحی در افراد است . هر فرد فقط یك بار بهار بلوغ را تجربه می کند.

تعریف بلوغ:

فرآیند بلوغ یكی از پیچیده ترین دوره های زندگی و در عین حال لذت بخش ترین و دل انگیز ترین دوره زندگی هر فرد است . نوجوان در این دوره تمایلات و خواهش های متضادی دارد . مثلا با این كه می خواهد با دوستانش باشد . به تنها بودن نیز علاقمند است . در این دوره نوجوان نه كودك به حساب می آید و نه هنوز به درستی بالغ گردیده است ولی در مرز بین این دو مرحله ( كودكی و بزرگسالی ) قرار می گیرد .

ویژگیها و خصوصیات روانی در سالهالی اولیه نوجوانی:

۱- مرحله احساس هویت :

در این دوران فرد هویت فردی ، اجتماعی خود را به دست می آورد .

بحران هویت یكی از بحرانهای خطرناك نوجوان است .

۲- تغییرات شدید وملموس جسمی ، روحی و جنسی :

تغییرات ناگهانی ناشی از وضعیت جسمانی ، تضادهای روحی و موجب نگرانی در فرد می شود .

۳- رشد هیجانی و عاطفی :

در دختران نوجوان احساسات و عواطف متعدد و غیر قابل پیش بینی وجود دارد كه گاه در تضاد با یكدیگرند و سبب نوسانات واضح خلقی می گردد .

صفات عاطفی و هیجانی دختران نوجوان را می توان در موارد زیر خلاصه كرد :

۱- زود رنجی

۲- نگرانی ، ترس و وحشت

۳- حجب و حیا و شرم

۴- افكار رویایی ، گوشه گیری ، درون گرایی

۵- خود شیفتگی ، خود آرایی ، خود نمایی

۶- دوستی ومحبت

۷- خشم ، ناسازگاری و پرخاشگری

۸- استقلال طلبی

۴- رشد اجتماعی :

دوره نوجوانی ، دوره نوسانها ، فعالیت ها و رفتارهای هیجان انگیز در بعد اجتماعی است گرچه نوجوان به نظر بزرگسالان اهمیت می دهد . اما اندیشه های همسالان خود را به بزرگسالان ترجیح می دهد و سعی می كند در میان انها پذیرفته شده و نقش داشته باشد.

۱- رشد اخلاقی :

رشد اخلاقی با رشد اجتماعی ارتباط نزدیكی دارد و برای ادامه زندگی سالم و سازنده ضروری است ، بطور معمول صفات اخلاقی مطلوب اكتسابی هستند .

انواع اختلالات روانی و رفتاری در نوجوانان

۱- رفتارهای ناهنجار اجتماعی :

خود سری و مخالفت با والدین ، معلم و پزشك عدم شركت در رویدادهای خانوادگی و جدال با خواهران و برادران ، ایجاد موانع در راه تحصیل ، زندگی خانوادگی .

۲- افسردگی :

گوشه گیری و در خود فرو رفتن در سنین نوجوانی تا حدودی طبیعی است اما اگر از حد طبیعی تجاوز كند بعنوان اختلال افسردگی باید مورد توجه قرار گیرد.

افسردگی عبارت از بروز علائم افسردگی بیش از هفته ای ۳ بار و هر بار بیش از ۳ ساعت در نوجوانان بصورت غم واندوه ،بیحوصلگی ،بیقراری و اشكال درتمركز می باشد . احساس بی علاقه گی نسبت به همه چیز ، گریه كردن های مكرر ، لذت نبردن از زیباییهای زندگی و

با مشاوره روانپزشكی و درمانهای مختلف غیر داروئی و داروئی می توان به آنها خانمه داد .

۳- رفتارهای خشونت آمیز:

رفتارهای خطر آفرین در اثر مصرف مواد مخدر تشدید می شوند و منجر به حوادث مختلف مثل فقر و خودكشی ، به خصوص در میان نوجوانان پسر می گردد .

۴- مشكلات تحصیلی :

دشواری های روانی یا محیطی زمینه ساز این مشكلات هستند .

مدرسه هراسی ، مدرسه گریزی و عدم پیشرفت تحصیلی نمونه هایی از مشكلات تحصیلی هستند .

۵- هراس از مدرسه و منزل :

گریز از خانه نشانه فشار محیط بد رفتاریها ، مشكلات روانی خود نوجوان است . رفتار صحیح با نوجوان و حل به موقع و درست مشكلات از بروز این رفتارها پیشگیری می كند .

۶- بیماریهای وخیم روانی :

پیكوز ، اسكیزوفرنی ، در جریان فشارهای هیجانی دیده می شود . معمولاً سایكوز بزرگسالان با پشت سر گذاشتن یك دوره سایكوز در نوجوانی همراه است .

الف- مهارتهای شاد زیستن

زندگی تغییر پذیر است اگر خودمان را تغییر دهیم

با خودتان رقابت كنید نه با دیگران

شما در هر مرحله و رتبه ای از ثروت ، دانایی و قدرت و منزلت اجتماعی كه باشید مسلماً افرادی بالاتر از شما وجود دارند . به جای انكه سعی كنید به دیگران برسید سعی داشته باشید كه توانایی های خود را روز به روز افزایش دهید .

اگر هدف شما حد بالای هر چیز باشد اگر به آن نرسید مسلماً شكست خورده اید اما اگر مقصد شما رسیدن از یك نقطه به نقطه بالاتر و نه بالاترین نقطه باشد احتمال كامیابی شما قطعاً بیشتر است و مسلماً آدمهایی كه احساس پیروزی و موفقیت می كنند از نظر روانی سالمترند .

هدفمند زندگی كنیم و برای رسیدن به هدف نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم .

ب- برای شاد زیستن تلاش كنید.

برای داشتن یك زندگی شاد ، به تلاش نیازمندیم و نگرش ها در این مورد بسیار با اهمیت است . تلاش امتیاز و شوق انسان برای یادگیری ، خود آزمایی آزمایش و تجربه است .

اشتباه عده ای از مردم این است كه تنها برای رسیدن به یك هدف كه همان هدف نهائی است تلاش می كنند و نه برای لذت بردن از كار كردن .

و به همین علت است كه وقتی به اهداف مورد نظر نمی رسند مایوس وافسرده می شوند .

اگر ما به خاطر دوست داشتن و لذت از كار ، آن را به انجام برسانیم دیگر شكی وجود نخواهد داشت ، نتایج خود به خود عاید می شود .

ج: محدودیت های خود را قبول كنید :

انتظارات نامعقول از خود نداشته باشید و قبول كنید كه خداوند در وجود شما استعدادها و محدودیت هایی قرار داده است كه با آگاهی از آنها می توانید انتظارات از خود را عقلانی و منطقی كنید .

اگر هوش شما در حد متوسط است از خود انتظار نداشته باشید كه به مراتب علمی كه نوابغ و سرامدان دست یافته اند نایل شوید .

اگر از نظر روانی قدرت تحمل تنش و فشار را ندارید مسئولیت های سنگین وپر استرس را نپذیرید ، و سلامت روانی خود را به خطر نیندازید ، زیرا در این موقعیت ها احتمال شكست و ناكامی به مراتب بیشتر است .

آیا برای شاد زیستن دانش و مهارتی كسب نموده اید ؟

برای شاد زیستن مهارتهایی وجود دارد كه با بهره گیری از انها می توانید نقش موثری در شاد زیستن خود داشته باشید .

الف- در زمان حال زندگی كنید :

آرامش ذهنی و كارآئی فردی ما به میزان توانایی برای زیستن در لحظه حال بستگی دارد ، گذشته از دیروز و اتفاقاتی كه افتاده و آنچه فردا ممكن است پیش بیاید ، حال جایی است كه ما در آن هستیم .

از این دیدگاه كلید شادی و خوشحالی ما در متمركز كردن ذهن در لحظه حال است . یكی از نكات خوب و مهم در مورد بچه ها این است كه آنها خود را بطور كامل در لحظه حال غرق می كنند. كاملاً درگیر فعالیت های كنونی خود می شوند كه این فعالیت ها حتی ممكن است تماشای یك پروان ، نقاشی كردن و هر چیز دیگر باشد كه كودك انرژی خود را صرف آن می كند .

اما وقتی بزرگ می شویم همزمان هنر فكر كردن و نگران بودن را یاد می گیریم ، به مشكلات گذشته و آینده اجازه می دهیم كه در زمان حال ما جمع شوند ، همچنین یاد می گیریم كه لذت ها و شادی های خود را به عقب بیاندازیم و به این امید باشیم كه شاید آینده بهتر از حال باشد .

ب: لبخند بزنید :

خوشرو بودن نه تنها از شدت تنشها و استرسهای فردی می كاهد بلكه باعث می شود اطرافیان شخصی و كسانی كه بنحوی با او ارتباط دارند ، با حضور او احساس راحتی ، شادمانی و تجدید روحیه كنند و با برخورد مناسب خود موجب افزایش اعتماد بنفس و شادمانی وی را فراهم آورند .

ج : گاهی كودك شوید :

گاهی لازم است مانند بچه ها و دنیای شاد و آزاد و بی غل و غش آنها كمی خود را رها كنید ، بخندید ، شوخی كنید ، شوخ طبعی را در خود پرورش داده و گاهی از بازی كردن لذت ببرید ، نقاب بزرگسالی را برای تفریح و خوشی برداشته و همیشه سنگین ، منظم و جدی نبوده و نسبت به جهان با شكوهی كه در آن زندگی می كنیم احساس حرمت و شگفتی داشته باشید .

د: قاطع باشید :

قاطعیت به معنای ابراز خشم و پرخاشگری نیست بلكه به آن معناست كه خواسته ها و احساسات خود را صریح و بی پرده و بدون اضطراب یا خشونت و تندی بیان كنید و در مقابل خواسته ها و توقعات نامعقول دیگران مقاومت نمایید .

چنین برخوردی هم باعث افزایش عزت نفس و حس احترام به خود می شود و هم مانع از آن می شود كه با فرو خوردن و عدم بیان احساس خود نسبت به اطرافیان و خواسته های نامعقول آنها ، قلب خود را پر از بغض و كینه نسبت به آنها نماییم .

هـ - اوقاتی را برای خود اختصاص دهید :

به یاد داشته باشید كه جسم و روان شما حقوقی دارند كه هیچ كس بیش از شما شایسته برآوردن آن حقوق نیست . لازم است انسان در زمانهای خاصی فقط برای خود زندگی كند و آنچه را دوست دارد انجام دهد و به آنچه علاقمند است بپردازد و در غیر اینصورت نقش حاصل از كارها و مسئولیت های اجباری و گاه نامطلوب ، او را از پای در خواهد آورد . مطمئناً كسانی می توانند به دیگران احترام بگذارند و به جامعه خود خدمتی كنند كه در درجه اول به خود بعنوان یك انسانی كه جانشین خداوند در طبیعت است احترام بگذارند و جای حود را با پرداختن بیش از حد به تكالیف و غفلت از حقوق خود فرسوده نسازند .


نظرات()

دریافت كد بازی آنلاین تصادفی

 

جدیدترین كدهای جاوا

انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس